måndag 29 mars 2010

Debatten om hudvård är en rörlig måltavla

Det är både tröttsamt och intressant att följa debatten och forskningen om hudvård. Inte minst är det intressant att konstatera hur oeniga många av "experterna" tycks vara i grundläggande frågor såsom hur huden reagerar på och tar emot hudvårdsingredienser. Jag vet exempelvis inte hur många hemsidor och säljare av naturlig och ekologisk hudvård som lägger fram uppfattningen att "mer än hälften att det vi smörjer in vår hud med tas upp av huden" (se exempelvis Estelle & Thilde eller Mette Picaut), medan andra hävdar att det här är helt fel (läs exempelvis nr 7 i den här artikeln).

Pragmatisk inställning till hudvård

Ja, det är hursomhelst inte lätt att veta vad man ska tro. Forksning och vetenskap är en ständigt rörlig måltavla och experter är alltid människor med sina preferenser och sin agenda. Personligen tror jag på att hålla en pragmatisk linje och själv testa sig fram till vad som funkar. Min hud är min hud och jag har bestämt mig för att ta hand om den. Och råkar det nu så vara att den gillar ekologisk hudvård, så tänker jag hålla mig till det. Oavsett vad de senaste forskningsrönen och expterna anser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar