lördag 29 maj 2010

Parabener kommer slita mig

Love Will Tear Us Apart lyssnar jag på nu och jag vill skråla med och byta orden till
Parabener Will Tear Up My HUD. Möjligtvis är det kanske en aning nojjigt. Jag menar, det finns ju Parabener i nästan all hudvård idag och ingen har väl någonsin dött av skiten, eller hur? Mjaa, skulle jag vilja svara på den frågan. Inte än kanske - inte än finns det entydiga vetenskapliga rapporter som bortom allt rimligt tvivel stödjer att Parabener är hälsovådligt. Inte än finns det tillräckligt många som gapar högt om att detta menlösa konserveringsmedel från produkter som vi konsumerar rakt in i kroppens största organ. Men det vore ju trist om det kom sådana rapporter om ett par dagar eller ett par år. Skrämseltaktik? Ja, kanske. Sunt förnuft? Ja, det också.

Skiftade till naturlig och ekologisk hudvård

Min egen erfarenhet av parabener är allergiska reaktioner. Och det är mer än enough för mig.
Efter att ha använt en speciellt parabenspäckad ansiktskräm, och därefter sett ut som om jag ramlat med nunan före rakt ner i en nässelstack, insåg jag att substansen var något jag verkligen borde låta bli. Därefter skiftade jag till naturlig eller ekologisk hudvård, och sen har jag aldrig blickat tillbaka. Det är kanske inte så märkligt? Jag menar, till syvende och sist spenderar jag ju mina surt intjänade slantar på hudvård för att den just ska vårda min hud, inte ta död på den. En invänding kan förstås vara: hur vet jag att det vara Parabener som jag fick utslag av, och inte någon annan av alla de hundratals ingredienser och spårämnen som en hudvårdsprodukt innehåller? Svaret är enkelt. Det kan jag aldrig till 100% veta. Jag måste helt enkelt lita på min erfarenhet och mitt sunda förnuft. Sen får forskningen komma med den sanningsenliga svaren på sikt.

Ekologisk hudvård och skrämseltaktik

Vidare kan jag förstå att man som konsument blir trött på alla no no´s, allt tjat från naturliga hudvårdsföretaget om "farliga" ingredienser och konsekvenser. Jag har exempelvis märkt att många bloggare ledsnat på vad de kallar för skrämselpropagande och billiga marknadsföringsknep från företagen som säljer naturlig eller ekologiska hudvård.

Det må så vara tänker jag. Vi har alla olika erfarenhet av hudvård och min erfarenhet har lett mig fram till att undvika Parabener. Sen får andra göra vad de vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar